Lewis Hamilton na monoposte Mercedes zvíťazil systémom štart-cieľ na Veľkej cene Monaka formuly 1 v Monte Carlu.
VC MONAKA 2019 (Circuit de Monaco)
Dejisko: Circuit de Monaco – Monte Carlo
Dĺžka okruhu: 3337 metrov
Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260.286 km)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Sergio Perez (Mex) Force India 1:14.820 (2017)
Rekordér v počte víťazstiev – jazdec: Ayrton Senna 6 (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)
Rekordér v počte víťazstiev – tím: McLaren 15
Prehľad víťazov posledných 9 ročníkov VC Monaka:
2018 – Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull Racing Tag Heuer
2017 – Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari
2016 – Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
2015 – Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2014 – Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2013 – Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2012 – Mark Webber (Austr.) Red Bull-Renault
2011 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull-Renault
2010 – Mark Webber (Aus) Red Bull-Renault
F1 sa na VC Monaka rozlúči s legendárnym Niki Laudom
Niki Lauda († 70) – jeho pozoruhodný kariérny príbeh
V památné sezoně 1976 prohrál se svým věčným rivalem Jamesem Huntem boj o celkový triumf o jeden jediný bod. Velký finiš onoho roku 1976 obstarala Velká cena Japonska ve Fudži, kde Lauda po několika kolech závod vzdal kvůli nepříznivým podmínkám, zatímco James Hunt doslova nasadil svůj život, aby získal titul mistra světa.
Právě rok 1976 změnil Laudovi celý život. 1. srpna 1976 měl nehodu na německém Nürburgringu, při níž málem uhořel, ale díky bleskovému zásahu jeho soupeřů a posléze lékařů toto neštěstí přežil a již po 42 dnech se postavil na start Grand Prix Itálie, kde dojel čtvrtý. Následky zranění jej provázely po zbytek života, protože se podrobil transplantaci ledvin a plic. Svůj nejdůležitější závod ale bohužel prohrál. Niki Lauda ovšem zanechal nejen ve světě formule 1 nesmazatelnou stopu a odkaz, z něhož můžou čerpat další generace.
Okruh v Monte Carlu měří 3 337 metrů a závod je vypsán na 78 kol. Traťový rekord ze závodu zde drží Max Verstappen, který v roce 2018 zajel čas 1:14.260. Loňské vítězství bude obhajovat Daniel Ricciardo.
První Grand Prix se na této dráze uskutečnila v roce 1950. Na trati, která čítá osm levých a jedenáct pravých zatáček, ujedou jezdci dohromady 260,286 km. Mezi nejznámější úseky patří Sainte Dévote, Casino, Mirabeau, Fairmont.
Tento okruh se řadí mezi nejslavnější tratě formule 1 a samotná Grand Prix Monaka patří k nejprestižnějším závodům na světě. Jedná se o nejpomalejší trať v celém seriálu. Ještě jednu odchylku má tato Velká cena. Nejlepší tři závodníci nestojí na klasických stupních vítězů, ale na schodech knížecího paláce, přičemž jsou odměněni samotným knížetem.
Už před Velkou cenou Španělska avizovalo Ferrari, že vylepšilo motor a aerodynamické prvky, jenomže výsledek se na okruhu poblíž Barcelony nedostavil. Všichni fanoušci této tradiční stáje byli napnutí, jak dopadnou jejich miláčci v Monackém knížectví. Již v první části kvalifikace ovšem překvapivě vypadl Charles Leclerc a plány Ferrari na dobrý výsledek dostaly povážlivé trhliny ještě před samotným závodem. Spolu s Leclercem dál neprošli ani Pérez, Stroll, Russell a Kubica. Takže smůlu měl i Racing Point s Williamsem.
Druhá fáze kvalifikace se stala konečnou pro oba piloty stáje Alfa Romeo Kimiho Räikkönena a Antonia Giovinazziho. Mezi desítku nejrychlejších nepostoupili ani Hülkenberg, Norris a Grosjean, který se v závěru hodně zlobil na Gaslyho, který Grosjeana možná trochu zdržel na trati.
Pole position si v Monte Carlu vyjel Lewis Hamilton, který zaznamenal už 85. vítězství v kvalifikaci v kariéře. Do první řady se spolu s ním postaví stájový kolega Valtteri Bottas. Druhou linii obsadí Max Verstappen a Sebastian Vettel. Vzhledem k tomu, že v Monaku je málo možností k předjíždění, bude mít Charles Leclerc hodně těžký úkol, aby se propracoval ke stupňům vítězů.
Nejrychlejší čas na úvod závodního víkendu v Monte Carlu zaznamenal Lewis Hamilton z Mercedesu, jehož výkon měl hodnotu 1:12.106. Druhý Max Verstappen z Red Bullu zaostal o 59 tisícin sekundy a třetí Valtteri Bottas z Mercedesu o 72 tisícin sekundy. Ferrari skončilo mimo nejlepší trojku. Čtvrtý dojel miláček monackého publika Charles Leclerc se ztrátou 361 tisícin a pátý Sebastian Vettel s mankem 717 tisícin sekundy.
Ani ve druhém tréninku nenašel Lewis Hamilton svého přemožitele. Znovu zajel nejlepší čas, který měl hodnotu 1:11.118. Druhé místo tentokrát obsadil jeho týmový kolega Valtteri Bottas, který byl pomalejší o pouhých 81 tisícin sekundy. Třetí Sebastian Vettel nabral větší deficit, který činil 763 tisícin sekundy. Domácí jezdec Charles Leclerc se umístil až na desáté pozici.
Nadvládu Mercedesu přerušil ve třetím tréninku Charles Leclerc, který zaznamenal čas 1:11.265 a druhého Valtteriho Bottase za sebou nechal o 53 tisícin sekundy a třetího Lewise Hamiltona o 213 tisícin sekundy. Druhý pilot Ferrari Sebastian Vettel skončil až čtrnáctý, protože v první zatáčce havaroval. Jenže ani Leclerc nemohl být tak úplně v klidu, protože byl vyšetřován sportovními komisaři za to, že možná porušil regule virtuálního safety caru, který byl nařízen po Vettelově nehodě. Leclerc ale vyvázl jen s napomenutím.
Po pěti odjetých závodech je na čele průběžného pořadí šampionátu jezdců Lewis Hamilton ze stáje Mercedes, který dosud nasbíral 112 bodů. Na paty mu šlape jeho týmový kolega Valtteri Bottas, který ztrácí jen sedm bodů. Třetí místo patří Maxi Verstappenovi z Red Bullu se ziskem 66 bodů.
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ TÝMŮ
V Poháru konstruktérů je na tom nejlépe stáj Mercedes, která nastřádala 217 bodů. Druhé místo si pro sebe rezervuje Ferrari, jež má na svém kontě 121 bodů. Stupně vítězů mezi týmy uzavírá Red Bull s 87 body. Jediný tým, který dosud nebodoval, je Williams a pravděpodobně se na tom nic nezmění ani v Monaku.